Af alle de store, russiske komponister var Musorgskij den som havde det dybeste engagement og de varmeste følelser for sit hjemland. Han fordybede sig i russiske eventyr og russisk historie. Han elskede det vidstrakte landskab, og han følte stærkt for det tålmodige, lidende russiske folk. Det, som frem for alt fængslede ham, var den kraftfulde, rige klang i sproget. Alt dette genspejles i hans musik, som kommer så nær nationens hjerte og sjæl, som det overhovedet er muligt.
VIGTIGE DATA
1839 Fødes den 21. marts, søn af en kulak (storbonde)
1852 Officerskadet i hæren, men fortsætter med at studere musik og komponere
1857 Tager timer hos Milij Balakirev: komponistkollega fra "De Fem"
1858 Forlader tjenesten i hæren
1863 Familieformuen går tabt. Musorgskij må tage arbejde i den offentlige forvaltning
1865 Første kendte anfald af delirium tremens, pga alkoholmisbrug
1874 Første opsætning af operaen "Boris Godunov"
1879 Turnerer i Rusland som klaverakkompagnatør for sangerinden Darja Leonova
1881 Indlægges på sygehuset i Sankt Petersborg, hvor Ilja Repin maler hans portræt. Dør den 28. marts
PLADS I HISTORIEN
Modest Musorgskij var medlem af den russiske komponistgruppe, som gik under navnet "De Fem" eller "Den mægtige håndfuld". I gruppen indgik også bla Aleksandr Borodin og Nikolaj Rimskij-Korsakov. Inspirerede af Michail Glinka - den første betydende, russiske komponist - blev gruppen skoledannende. Musorgskij selv var det mest originale og visionære medlem af gruppen. Hans kolleger forstod ikke altid hans originalitet, men forvekslede den for klunsethed. De korrigerede og reviderede hans værker, både mens han levede og efter hans død, i den tro, at de gjorde ham en tjeneste. Tidlige 1900-talskomponister, deriblandt Debussy, Ravel og Stravinsky, anerkendte dog Musorgskijs sande genialitet og hentede inspiration fra ham. Hvis Musorgskij ikke havde lidt af alkoholisme og var gået bort, netop som hans kreative potentiale var på vej til at springe ud i fuld blomst, ville han have haft en endnu mere betydende plads i musikhistorien end han nu har.
VIGTIGE VÆRKER
1866 Sangene "Seminaristen" og "Kære Savishna"
1867 "En nat på Bloksbjerg" (senere revideret af Musorgskij og Rimskij-Korsakov)
1870 Sangcykelen "Fra barnekammeret"
1874 Operaen "Boris Godunov" (revideret af Rimskij-Korsakov); "Udstillingsbilleder" (senere ork. af Ravel mfl); sangcykelen "Uden sol"
1875 Sangcykelen "Dødens sange og danse" (med tilføjelsen "Feltmarskallen", 1877)
1879 "Sangen om loppen"
1880 Operaen "Khovantsjina" fuldbyrdet af Rimskij-Korsakov; operaen "Markedet i Sorotjinsk" (fuldbyrdet af bla Anatolij Ljadov)
MEST BERØMTE VÆRK
Udstillingsbilleder
En udstilling til minde om kunstneren Victor Hartmann, en ven til Musorgskij, inspirerede komponisten til dette værk. Hvert stykke er et mesterværk i malende musik. Det blev oprindeligt skrevet for klaver, men det er mest kendt i Ravels strålende orkesterversion.
|