Darius Milhauds liv var præget af rastløshed. Han kom fra Provence i Sydfrankrig, boede i Paris og virkede en tid i Brasilien. Han brugte megen tid på at rejse. Det omflakkede liv satte tydelige spor i hans musik, som er inspireret af såvel folkesange og folkedanse som cabaretsange, latinamerikanske rytmer og jazz. Alt dette blandede den energiske Milhaud sammen til en stærk og berusende musikalsk cocktail.


       VIGTIGE DATA

 

1892     Fødes den 4. september i Aix-en-Provence, Frankrig i en rig jødisk familie

 

1899     Lærer at spille violin og skriver sin første musikalske kompositioner

 

1909     Begynder på konservatoriet i Paris, hvor han studerer hos komponisten  Paul Dukas

 

1916     Flytter til Brasilien for at arbejde for den franske regering

 

1918     Vender tilbage til Paris og bliver medlem af komponistgruppen "Les Six"

 

1922     Første besøg i USA på en koncertturné

 

1923     Balletten "La Création du monde" vækker sensation

 

1940     Flytter fra det besatte Frankrig til USA. Underviser ved Mills College i Oakland, Californien

 

1947     Underviser på Pariserkonservatoriet

 

1974     Forkrøblet af artritis, dør i Geneve den 22. juni


       PLADS I HISTORIEN

 

Første verdenskrig var et vendepunkt kulturelt såvel som politisk og socialt. På musikkens område vendte mange unge komponister sig fra den rigt orkestrerede, senromantiske eller impressionistiske musikstil, repræsenteret af bla Mahler, Debussy og den unge Stravinskij. Efterkrigstiden var generelt præget af meget mere jordnære stemninger. Komponisterne inspireredes af nye populære sange og danse samt af jazz. De var også tiltrukket af neoklassicismen, som så bagud mod 1700-tallets klassiske epoke og dens knappe, disciplinerede stil. På denne tid var Milhaud medlem af komponistgruppen "Les Six", hvis musik ofte var dristig, respektløs og af og til chokerende. Milhaud benyttede sig af bitonalitet og polytonalitet (dvs af lade 2 eller flere tonearter klinge samtidig) i sit arbejde, og han regnedes for ultramoderne. Hans mest kendte værk med indslag af både jazz og latinamerikanske rytmer, typisk for karnevallet i Rio - spejler ånden i de glade 20'ere og jazzens glansepoke.


       VIGTIGE VÆRKER

 

1919     Balletten "Le Boeuf sur le Toit"; Den symfoniske suite "Protée"

 

1921     Balletten "Les Mariés de la Tour Eiffel, skrevet med Les Six; suite for orkester "Saudedades do Brasil" ("Minder fra Brasilien")

 

1923     Balletten "La création du Monde" ("Verdens skabelse")

 

1928     Operaen "Christophe Colomb"

 

1936     "Suite provencale"

 

1937     Suite for 2 klaverer "Scaramouche"

 

1940     Balletten "Moise"

 

1944     Symfoni nr. 2

 

1945     "Suite francaise"

 

1947     Koncert for marimba og vibrafon

 

1953     "Ouverture méditerranéenne"

 

1961     Symfoni nr. 12 "Rurale"

 

       MEST BERØMTE VÆRK

 

Le Boeuf sur le toit

 

Navnet på denne ballet - som betyder omtrænt "oksen på taget" - kommer fra en populær brasiliansk sang. Latinamerikanske rytmer gør det til Milhauds mest medrivende værk. Jean Cocteau - fransk forfatter, kunstner og instruktør, nært forbundet til gruppen "Les Six" - bidrog med scenariet til balletten.