Gustav Mahler sagde engang “En symfoni skal være som verden: Den må omfatte alt“, hvliket på udmærket vis beskriver hans musik. Hans værk indbefatter al menneskelig erfaring: fra barnets uskyld og forundring til angst og fortvivlelse. Han komponerede mest i det store format: for enorme orkestre, ofte med vokale indslag. I overgagen til et nyt århundrede udvidede han grænserne for den symfoniske form og brugte klangmæssigt nye harmonier.


       VIGTIGE DATA

 

1860          Fødes den 7. juli i Kaliste, Böhmen (nuværende Tjekkiet)

 

1875          Begynder studier på konservatoriet i Wien samtidig med studier i filosofi

 

1880          Færdigkomponerer sit første vigtige værk “Das Klagende Lied“

 

1888          Udnævnes til kapelmester ved operaen i Budapest

 

1891          Bliver musikdirektør ved operaen i Hamburg

 

1897          Konverterer fra jødedommen til kristendom; udnævnes til musikalsk leder for Wieneroperaen

 

1902          Gifter sig med pianisten Alma Schindler

 

1907          Afgår fra chefstolen ved Wieneroperaen, første hjerteanfald; datteren dør

 

1908          Dirigerer i USA

 

1910          Dirigerer uropførelsen  af sin 8. symfoni

 

1911          Dør den 18. maj i Wien


       PLADS I HISTORIEN

 

Mahlers liv og karriere spænder fra slutningen af en epoke til begyndelsen på en anden. Det store omfang af personlige udtryk og musikalske skildringer i mange af hans værker gør at han får det sidste ord, eller tone, i den romantiske musikalske verden som fremfor alt var præget af Liszt, Wagner og Tjaikovskij. Men efterhånden som Mahler udviklede sin egen stil, pegede hans harmonik og klange mere og mere frem mod 1900-talsmestre som Schönberg og Webern. Også i egenskab af dirigent var Mahler en central skikkelse. Gennem sin kompromisløse hengivenhed kom han til at overstråle både sine forgængere og sine samtidige dirigentkolleger. I sin stræben efter perfektion i opførelserne skånede han hverken sig selv eller nogen anden. Han var den første enevældige maestro, og mange andre berømte dirigenter i vort århundrede brugte ham som model.


       VIGTIGE VÆRKER

 

1880     Første tonesætning af sangene "Des Knaben Wunderhorn"; begynder cykelen "Lieder und Gesänge aus der Jugendzeit"

 

1884     Sangcykelen "Lieder eines fahrenden Gesellen"

 

1888     Symfoni nr. 1

 

1894     Symfoni nr. 2 "Opstandelsessymfonien"

 

1896     Symfoni nr. 3

 

1900     Symfoni nr. 4

 

1902     Symfoni nr. 5; færdiggør "Des Knaben Wunderhorn"

 

1904     Kindertotenlieder; symfoni nr. 6

 

1905     Symfoni nr. 7

 

1906     Symfoni nr. 8, "De tusindes symfoni"

 

1909     Sangcykelen "Das Lied von der Erde" ("Jordens sang")

 

1910     Symfoni nr. 10, ufuldendt

 

1911     Symfoni nr. 9

 

       MEST BERØMTE VÆRK

 

Symfoni nr. 8

 

Værket har fået tilnavnet "De tusindes symfoni", på grund af at den kræver et meget stort orkester og kor. Det indeholder bla dele af Goethes "Faust".