På portrætter ser Händel ud som hans musik lyder: generøs og fuld af selvtillid. Händel var en sand kosmopolit. Han fødtes i Tyskland, uddannedes i italiensk musikstil og var virksom i England som blev hans andet hjemland. Hans musik stråler af liv og energi, fra "Water music" og "Music for the Royal Fireworks" til pragten i oratoriet "Messias". Händels værker regnes, ved siden af Bachs, til senbarokkens fornemmeste.
VIGTIGE DATA
1685 Fødes den 23. februar i Halle, Sachsen, søn af en barber og kirurg
1694 Begynder at studere musik hos organisten og komponisten Friedrich Wilhelm Zachow
1702 Udnævnes til organist i Halle
1705 Skriver sin første opera, "Almira", for operaen i Hamburg
1706-10 Rejser til Italien hvor han møder Arcangelo Corelli og Alessandro Scarlatti
1712 Slår sig ned i London. Bydes velkommen af dronning Anne som bevilger ham en årlig pension
1714 Den nykronede kong George I giver ham økonomisk støtte
1737 Rammes af et alvorligt slagtilfælde, men kommer sig så godt som helt
1741 Besøger Dublin og skriver oratoriet "Messias"
1751 Begynder at blive blind
1759 Dør den 14. april i London
EN PLADS I HISTORIEN
Indenfor kunst og arkitektur er senbarokken (fra ca 1685 til 1750) en periode som præges af overdådighed og pragt. Händel var virksom i den senere del af denne epoke, og hans musik gengiver meget af tidsånden. Händel tilbragte næsten hele sit liv i London, hvor han bla skrev et stort antal operaer for den kommercielle scene. Disse operaer er præget af den storslåede og spektakulære italienske operastil som da var fremherskende, "opera seria", eller "seriøs opera". Da publikums interesse for den type underholdning begyndte at aftage gik Händel iver til at skrive oratorier - operalignende i stil, men oftest med et religiøst indhold. Händels store kor- og instrumentalværker viser at han, ligesom sin samtidige kollega J.S. Bach, var en mester i kontrapunktisk musikstil; en stil hvor man ved at væve selvstændige stemmer sammen skaber et rigt klangvæv. Händel var en af de vigtigste komponister i senbarokken, virksom lige inden denne epoke gled over i den wienerklassiske.
VIGTIGE VÆRKER
1709 Første opera "Agrippina"
1717 Water Music (Vandmusik), 3 suiter for orkester
1718 Scenisk værk "Acis og Galatea"
1720 Cembalosuite nr. 5
1724 Operaen "Julius Caesar"
1727 "Zodak the priest" (fra kroningshymner til kong George ll af England)
1737 Operaen "Berenice " med den berømte "Menuet"
1738 Operaen "Xerxes" med "Largo"
1739 Oratorierne "Israel og Saul i Egypten", inklusive "Sørgemarch"
1740 12 concerti grossi, opus 6, for orkester
1741 Oratoriet "Messias"
1744 Oratoriet "Semele"
1749 Oratoriet "Salomon"; "Music for the Royal Fire-works" (Musik til et kongeligt fyrværkeri)
MEST BERØMTE VÆRK
Messias
Dette berømte oratorium anses af mange for at være det fornemste af alle. Det bygger på den bibelske fortælling om Jesu liv, død og opstandelse. En af de store højdepunkter i værket er "Hallelujakoret".
|