Det kunsteriske højdepunkt i Glucks store repertoire, som frem for alt består af scenemusik, er operaen "Orfeus og Eurydike". Rolige flydende melodier er typiske for Glucks stil. Han kunne også skrive hurtig, stormende musik hvis det skulle være, men ellers er værdighed og udtryksfuldhed denne operamesters kendetegn. Gluck har fortjent sin plads i musikhistorien gennem sit arbejde med at reformere operakunsten og frigøre den fra tyngende konventioner.


       VIGTIGE DATA

 

1714     Fødes den 2. juli i Erasbach, Tyskland

 

1732     Begynder studier ved universitetet i Prag

 

1736     Studierejse til Wien og Italien med finansiel støtte fra fyrst Lobkowitz

 

1741     Første opera, "Artaserse", sættes op med succes i Milano

 

1750     Gifter sig med Marianne Pergin, datter af en rig handelsmand i Wien

 

1754     Udnævnes til kapelmester ved hofteateret i Wien af den østrigske kejserinde Maria Theresia

 

1767     Komponerer operaen "Alceste", med dens berømte forord med idéer til en reform af operaen

 

1773     Flytter til Paris, skriver en serie bestillingsoperaer

 

1779     Vinder en berømt operadyst mod rivalen Niccolò Piccinni

 

1787     Dør i Wien den 15. november, 73 år gammel


       PLADS I HISTORIEN

 

Gluck er en af operahistoriens store fornyere. Da han i 1740'erne gjorde sin entre' på den musikalske scene - i slutningen af den periode i musikhistorien som vi kalder barokken - var operaen tynget af en mængde konventioner: for eksempel blev de forskellige sangere tildelt et bestemt antal arier, og der var nøje anvisninger om hvordan disse skulle komponeres og fremføres. Gluck - som mest arbejdede i Wien, London og Paris - ville befri operaen fra kunstlede regler og gøre den mere ægte. I et berømt forord til operaen "Alceste" gav han udtryk for disse tanker. I hans mest vellykkede operaer finder man en ny realisme og en følelse af ægthed trods det at intrigerne er baserede på samme historier som hans kolleger brugte, især hentede fra græsk mytologi og antikkens historie. Gluck havde stor indflydelse på operaens udvikling, helt fra Mozarts tid og langt ind i 1800-tallet, frem til Wagner og hans efterfølgere.


1761     Balletten "Don Juan"

 

1762     Operaen "Orfeo ed Euridice (med "De salige ånders dans" og "Che faró senza Euridice?")

 

1767     Opera: Alceste

 

1770     Opera: Paride ed Elena

 

1774     Opera: Iphigénie en Aulide

 

1777     Opera: Armide

 

1778     Opera: Iphigénie en Tauride

 

       MEST BERØMTE VÆRK

 

Orfeus og Eurydike

 

Der er mange operaer som er baserede på den græske mytologis fortælling om Orfeus, som stiger ned i Hades for at finde sin døde hustru Eurydike. Glucks opera er nok en af de mest kendte af disse operaer. Den er samtidig en af de ældste operaer som stadig opføres.