Michail Glinkas musik er uendeligt rig på dynamiske rytmer, farvestærker harmonier og melodier med tydelig klang af russisk folkemusik. Med sin første opera, "Livet for tsaren", blev han den første komponist som gav den russiske musik et unikt nationalt præg - selvom denne også indeholdt spor af vesteuropæisk påvirkning. Det var først i sin næste opera, "Ruslan og Ljudmila"; at Glinka fandt frem til sin ægte nationale stemme. Ouverturens overflod og løssluppenhed har gjort værket til et populært koncertstykke over hele verden.


       VIGTIGE DATA

 

1804     Fødes den 4. juni i Novospasskoje (nu omdøbt til Glinka)

 

1817     I skole i Sankt Petersburg

 

1824     Udnævnes til statssekretær i kommunikationsministeriet i Sankt Petersburg

 

1830     Flytter til Milano

 

1833     Studerer komposition hos Siegfried Dehn i Berlin

 

1834     Vender hjem til Rusland efter faderens død

 

1835     Gifter sig med Marija Ivanova

 

1836     Vellykket premiere på "Livet for tsaren"

 

1837     Udnævnes til kejserlig kapelmester af tsaren

 

1842     "Ruslan og Ljudmila" får en kølig modtagelse

 

1845     Skriver sin første "spanske ouverture" i Madrid

 

1848     Flytter til Warszawa, komponerer sin anden "spanske ouverture" og "Kamarinskaja"

 

1857     Dør den 15. februar i Berlin


       PLADS I HISTORIEN

 

Michail Glinka anses retmæssigt for at være den nationale russiske musiks fader. Han fødtes nær Smolensk i en velhavende landbofamilie. Det var mens han studerede komposition i Milano, at han begyndte at indse, at musikken i hans hjemland ikke havde nogen rigtig egen identitet, men i stedet var tæt forbundet med tyske og italienske forbilleder. Han vendte senere hjem til Sankt Petersburg og begyndte arbejdet med sin første opera, "Livet for tsaren". I dette værk, som Glinka til dels byggede på russisk folkemusik, var heltene russiske bønder og stemningen muntert nationalistisk. Operaen blev straks en succés og bekræftede - sammen med den efterfølgende udnævnelse til kejserlig kapelmester - Glinkas position som Ruslands førende komponist. Hans fornyelser påvirkede i høj grad hans efterfølgere, gennem hvilke den russiske musik opnåede verdensry. Peter Tjajkovskij beskrev hans musik som højdepunktet i den russiske synfoniske musik.


       VIGTIGE VÆRKER

 

1824     Symfoni i b-dur

 

1834     Symfoni over 2 russike temaer

 

1836     Operaen: Livet for tsaren

 

1840     Scenisk musik til skuespillet "Fyrst Kholmsky"

 

1840     Sangsamlingen "Farvel til Sankt Petersburg"

 

1842     Operaen: Ruslan og Ljudmila

 

1845     "Capriccio brillante" (Spansk ouverture nr. 1)

 

1848     Ouverturen: Kamarinskaja

 

1851     "Souvenir d'une nuit d'été à Madrid" (Spansk ouverture nr. 2)

 

1856     Valsefantasi for orkester

 

       MEST BERØMTE VÆRK

 

Ruslan og Ljudmila

 

Det varede noget inden Glinkas anden opera blev populær hos publikum. Indslaget af russiske folketemaer og dens afstand fra italiensk indflydelse gjorde operaen alt for aparte for mange. Med tiden blev den dog accepteret og i dag anses den for at være hans største mesterværk.