Michail Glinkas musik er uendeligt rig på dynamiske rytmer, farvestærker harmonier og melodier med tydelig klang af russisk folkemusik. Med sin første opera, "Livet for tsaren", blev han den første komponist som gav den russiske musik et unikt nationalt præg - selvom denne også indeholdt spor af vesteuropæisk påvirkning. Det var først i sin næste opera, "Ruslan og Ljudmila"; at Glinka fandt frem til sin ægte nationale stemme. Ouverturens overflod og løssluppenhed har gjort værket til et populært koncertstykke over hele verden.
VIGTIGE DATA
1804 Fødes den 4. juni i Novospasskoje (nu omdøbt til Glinka)
1817 I skole i Sankt Petersburg
1824 Udnævnes til statssekretær i kommunikationsministeriet i Sankt Petersburg
1830 Flytter til Milano
1833 Studerer komposition hos Siegfried Dehn i Berlin
1834 Vender hjem til Rusland efter faderens død
1835 Gifter sig med Marija Ivanova
1836 Vellykket premiere på "Livet for tsaren"
1837 Udnævnes til kejserlig kapelmester af tsaren
1842 "Ruslan og Ljudmila" får en kølig modtagelse
1845 Skriver sin første "spanske ouverture" i Madrid
1848 Flytter til Warszawa, komponerer sin anden "spanske ouverture" og "Kamarinskaja"
1857 Dør den 15. februar i Berlin
PLADS I HISTORIEN
Michail Glinka anses retmæssigt for at være den nationale russiske musiks fader. Han fødtes nær Smolensk i en velhavende landbofamilie. Det var mens han studerede komposition i Milano, at han begyndte at indse, at musikken i hans hjemland ikke havde nogen rigtig egen identitet, men i stedet var tæt forbundet med tyske og italienske forbilleder. Han vendte senere hjem til Sankt Petersburg og begyndte arbejdet med sin første opera, "Livet for tsaren". I dette værk, som Glinka til dels byggede på russisk folkemusik, var heltene russiske bønder og stemningen muntert nationalistisk. Operaen blev straks en succés og bekræftede - sammen med den efterfølgende udnævnelse til kejserlig kapelmester - Glinkas position som Ruslands førende komponist. Hans fornyelser påvirkede i høj grad hans efterfølgere, gennem hvilke den russiske musik opnåede verdensry. Peter Tjajkovskij beskrev hans musik som højdepunktet i den russiske synfoniske musik.
VIGTIGE VÆRKER
1824 Symfoni i b-dur
1834 Symfoni over 2 russike temaer
1836 Operaen: Livet for tsaren
1840 Scenisk musik til skuespillet "Fyrst Kholmsky"
1840 Sangsamlingen "Farvel til Sankt Petersburg"
1842 Operaen: Ruslan og Ljudmila
1845 "Capriccio brillante" (Spansk ouverture nr. 1)
1848 Ouverturen: Kamarinskaja
1851 "Souvenir d'une nuit d'été à Madrid" (Spansk ouverture nr. 2)
1856 Valsefantasi for orkester
MEST BERØMTE VÆRK
Ruslan og Ljudmila
Det varede noget inden Glinkas anden opera blev populær hos publikum. Indslaget af russiske folketemaer og dens afstand fra italiensk indflydelse gjorde operaen alt for aparte for mange. Med tiden blev den dog accepteret og i dag anses den for at være hans største mesterværk.
|