Den fyrige flamenco, Andalusiens egen musik og dans, flammer op i Manuel de Fallas værker. Han komponerede musik som syder af lyd fra glødende guitarer, stampende rytmer og lidenskabelig sang. Såvel Fallas berømte balletter, "Kærlighed som troldmand" og "Den trekantede hat", som hans symfoniske impressioner, "Nætter i spanske haver", bygger på den andalusiske sangstil cante jondo, en art flamenco. Hans kompositionsstil byggede på lokale traditioner, men de fortryllende melodier er i højeste grad de Fallas egne, og hans musik rækker ud over simpel nationalisme.

 

       VIGTIGE DATA

 

1876     Fødes den 23. november i Cádiz, Andalusien, Spanien

 

1888     Har offentlig klaverdebut efter uddannelse i klaver- og musikteori

 

1896     Begynder at studere komposition ved konservatoriet i Madrid

 

1905     Vinder en konkurrence med sin opera "La Vida" Breve på Real Academia de Bellas Artes i Madrid

 

1907     Flytter til Paris

 

1913     Første opsætning af "La Vida" Breve i Nice gør ham berømt

 

1915     Balletten "El amor brujo" bekræfter hans status som stjernen inden for spansk musik

 

1922     Lever tilbagetrukket i Granada

 

1939     Får en plads i Institución Cultura Española i Buenos Aires

 

1946     Dør den 14 november i Alta Gracia, Argentina

 

       PLADS I HISTORIEN

 

I 1800-tallet havde de fleste lande i Europa deres "nationalistiske" komponister, som benyttede sig af traditionelle sange, danse og folklore for at udtrykke deres patriotiske følelser. I Spanien samledes komponisterne Isaac Albéniz, Enrique Granados og Manuel de Falla i en gruppe omkring Felipe Pedrell, en lærd mand og kender af spansk folkemusik. Falla var født i provinsen Andalusien, og lod sig i stor udstrækning inspirere af regionens flamenco, som minder om den tid da mauerne herskede i området. Under sit ophold i Paris forfinede Falla sine kreative evner. Han sugede til sig af den nye musik, som han samtidige skrev, eksempelvis Debussy og Ravel, som delte hans facination for Spanien. I begyndelsen af dette århundrede var de Falla den komponist som lod det spanske tonesprog få størst gennemslag i sin musik, og han havde en stor international beundrerskare. Mere end 50 år efter sin død er han stadig den mest hyldede person inden for spansk musik.

 

       VIGTIGE VÆRKER

 

1903     Klaverværket "Allegro de concierto"

 

1905     Operaen: "La Vida Breve (Det korte liv) med spansk dans nr.1

 

1915     Balletten: "El amor brujo (Kærligheden som troldmand) med "Ritual ilddans"

 

1916     "Noches en los jardines de España" (Nætter i spanske haver) med "En el generalife"

 

1919     Balletten: "El sombrero de tres picos" (Den trekantede hat) med "Møllerens dans"

 

1922     Kammeroperaen "El retablo de maese pedro"

 

1926     Koncert for cembalo og kammerensemble

 

1946     Kantaten: "Atlántida", ufuldendt, senere færdiggjort af Ernesto Halffter

 

       MEST BERØMTE VÆRK

 

Kærligheden som troldmand

 

Denne ballet fortæller historien om en zigeunerpige som forfølges af sin døde elskers spøgelse. I handlingen indgår den berømte "Ritual ilddans", hvis vilde flamencorytmer og melodier har gjort stykket til en populær klassiker i mange forskellige arrangementer.