Somme sammenligner Debussys musik med Monets og Renoirs billeder og kalder ham for "impressionist". Andre kalder ham "symbolist" eftersom han anvender lyd for at fremkalde følelser og oplevelser i lytterens indre, næsten på samme måde som poesiens symbolister (fx Baudelaie og Verlaine) anvendte ord og fraser. Uanset hvliken synsvinkel man vælger har Debussys musik en subtil og magisk magt over fantasien, noget som få andre komponisters værker kan måle sig med.


        VIGTIGE DATA

 

 1862     Fødes den 22. august i St. Germain-en-Laye, Frankrig

 

 1872     Begynder at studere ved Pariserkonservatoriet

 

 1880     Rejser til Rusland. Færdes i Nadezjda von Mecks musikalske kreds

 

 1884     Vinder konservatoriets fineste pris, Prix de Rome, i komposition

 

 1894     Færdiggør sit første mesterværk, Prélude á L'aprésmidi d'un faune

 

 1899     Gifter sig med Rosalie Texier, men forlader hende senere for Emma Bardac

 

 1902     Premiere på hans eneste hele opera, Pelléas og Mélisande

 

 1913     Komponerer sit sidste større orkesterværk til balletten Jeux

 

 1914     Alvorligt syg af cancer

 

 1917     Færdiggør sit sidste værk, en violinsonate

 

 1918     Dør den 25. marts i Paris


       PLADS I HISTORIEN

 

Debussy nåede sin musikalske modenhed i 1800-tallets sidste år, da senromantikken nærmede sig slutningen og mange komponister ledte efter nye musikalske udtryksmåder. Debussy hentede sin inspiration fra mange kunstneriske kilder: Wagners værker, orientalsk kunst og musik, antikkens kunst, impressionistiske malere som Edgar Degas og poeten Paul Verlaines digtning, samt fra de bløde linier og pastelfarvede skygger i den samtidige jugendstil. Alt dette lod Debussy smelte sammen til en musikstil: original - både hvad angår harmonik, rytme og klang - og samtidig meget smuk. Debussys indflydelse på 1900-tallets musik - alt fra den som opføres i koncertsale og operahuse til jazzklubbernes musik - er enorm. Trods det at et århundrede er gået lyder mange af hans værker stadig originale og nyskabende. Blandt de fineste værker regnes bla det orkestrale mesterværket Le mer og mange af hans klaverstykker.


       VIGTIGE VÆRKER

 

1890     "Suite bergamasque" for klaver (inkl. "Clair de lune"); "Réverie" for klaver

 

1893     Strygekvartet i g-mol

 

1894     "Forspil til en fauns eftermiddag" for orkester

 

1899     Nocturner for orkester; "Petite suite" (med bla "En bateau")

 

1902     Operaen: Pelléas og Mélisande

 

1903     "Estampes" for klaver (inkl. "Jardins sous la pluie")

 

1905     "La mer" for orkester; "Images" for klaver, bog 1

 

1907     "Images" for klaver, bog 2

 

1908     "Children's corner" for klaver (inkl. "Jimbo's lullaby" og " Golliwogg's cakewalk")

 

1909     "Images" for orkester (inkl. "Ibéria")

 

1910     "Preludes" for klaver, bog 1 (med "La fille aux cheveux de lin")

 

1913     Balletten: Jeux; "Préludes" for klaver, bog 2

 

1915     12 "Etudes" for klaver

 

       MEST BERØMTE VÆRK

 

Clair de lune


Det måneskin spm beskrives i stykkets titel skinner frem i åbningsmelodiens dæmpede akkorder og de efterfølgende rislende arpeggioer.