Ingen anden stor komponist har i samme udstrækning som Chopin koncentreret sig om at skrive for et eneste instrument, nemlig klaver. De fleste af de klaverstykker han komponerede er relativt korte. Men indenfor disse rammer skabte Chopin en jævn strøm af vidunderlig, inspireret musik: lidenskabelig, stormfuld, glad, sørgmodig, betragtende og melodisk rig. Her bør det ikke glemmes at hans musik altid er perfekt for så vidt angår form så vel som stil.


        VIGTIGE DATA

 

 1810     Fødes den 22. februar i Zelazowa-Wola, nær Warszawa. Faderen var franskmand og moderen polsk

 

 1817     Begynder at tage klavertimer, første kompositioner

 

 1822     Avancerede studier hos Joseph Elsner, rektor for Warzawas konservatorium

 

 1825     Optræder for den russiske tsar Alexander I

 

 1829     Forlader Warsawa og indleder en Europaturné

 

 1831     Kommer til Paris, træffer Liszt

 

 1834     Besøger Mendelssohn i Düsseldorf

 

 1836     Får tuberkulose

 

 1838     Indleder en romance med forfatterinden George Sand

 

 1847     Romancen med George Sand ender

 

 1849     Koncertturné i Storbritannien. Da turnéen slutter er han døende og udånder efter ankomsten til Paris


       PLADS I HISTORIEN

 

Det var fremfor alt 2 faktorer som påvirkede musikkens udvikling i den romantiske epoke i 1800-tallet: dels at orkestrerne voksede og blev større, dels at klaveret udvikledes. Klaveret fik en mere varieret klang og flere nuancer, hvilket kom til at skille det mere og mere fra cembaloet. Instrumentet begyndte at ligne de flygler som findes i dag. For mange komponister i romantikken - Beethoven, Schumann, Mendelssohn og Liszt - var klaveret favoritinstrument. Men ingen forstod instrumentet bedre end Chopin. Han kunne, som ingen anden, få klaveret til at lyde romantisk og poetisk. Hans måde at komponere på var også bedre tilpasset instrumentet end andres. Chopin slog sig tidligt ned i Paris. Hans musik bar tydelige spor af fransk indflydelse; den har samme forfining og klarhed som kendetegner den fineste franske klavermusik. Chopin kan derfor ses som lænken mellem de gamle franske klaverkomponister fra 1700-tallet, Couperin og Rameau, og de store franske komponister i vort eget århundrede, Debussy og Ravel.


       VIGTIGE VÆRKER

1827     Variationer for klaver og orkester over "La ci darem la mano" (arie fra Mozarts opera Don Giovanni); Nocturne i E-dur

 

1830     Koncert for klaver og orkester nr. 1 og nr. 2

 

1832     12 klaveretuder, opus 10, inkluderende blandt andet "Tristesse" og "Revolutionsetuden"

 

1834     12 klaveretuder, opus 25, inkluderende "Sommerfugleetuden" og " Stormetuden"

 

1835     Ballade for klaver nr. 1; "Fantaisie-impromptu"

 

1838     Ballade for klaver nr. 2

 

1839     Klaversonate nr. 2; 26 klaverpreludier, opus 28 - inkl. "Regndråbepræludiet" og Preludium i e-mol

 

1841     Ballade for klaver nr. 3

 

1842     Ballade for klaver nr. 4

 

1844     Klaversonate nr. 3

 

1845     Cellosonate

 

1846     Barkarole for klaver

 

       MEST BERØMTE VÆRK

 

Klaversonate nr. 2

 

Denne klaversonate i fire satser er et af de mest udtrykfulde musikstykker Chopin har skrevet, lige fra den dybt rørende "Sørgemarch" til den mystiske og rastløse "Finale".