Det er ikke let at sætte etiket på Bruckner, hverken som komponist eller som menneske. Til han var 40 år gammel komponerede han næsten kun kirkemusik. Men så hørte han Richard Wagners musik og blev en passioneret beundrer og ven. Han begyndte at komponere storslåede symfonier og fik med tiden megen succes. Han fortsatte dog med at klæde og opføre som en simpel mand fra landet. Selv i Wiens sofistikerede kredse optrådte han med en vis naivitet og barnlig forsigtighed som aldrig skinner igennem i hans kraftfulde musik.
VIGTIGE DATA
1824 Fødes den 4. september i Ansfelden nær Linz i Østrig
1828 Begynder at spille violin
1837 Faderen dør. Bliver kordreng i klostret Sankt Florian
1840 Uddanner sig til lærer i Linz
1845 Vender tilbage til Sankt Florian for at undervise
1855 Organist i katedralen i Linz. Genoptager musikstudierne, nu i Wien
1865 Møder Richard Wagner ved premieren på dennes opera "Tristan und Isolde"
1868 Professor ved konservatoriet i Wien. Mislykket uropførelse af "1. symfoni"
1875 Udnævnes til professor i musik ved universitetet i Wien
1884 Får endelig succes med sin "7. symfoni"
1896 Dør den 11. oktober i Wien, under arbejdet med sin "9. symfoni"
PLADS I HISTORIEN
Den østrigske komponist Anton Bruckners liv er, som hans musik, fuldt af fascinerende paradokser. Han var et dybt troende katolik og skrev i mange år kormusik som byggede på en gammel kirkemusikalsk tradition. Som 37 årig begyndte han at studere hos Otto Kitzler, hvis metoder var baserede på de nye romantiske komponisters musik, ekssempelvis Beethoven og Mendelssohn. Fra da af begyndte Bruckners udvikling fra gammeldags komponist af kirkemusik til en original og vital fornyer. Da han havde set Wagners opera "Tannhäuser" var hans forvandling fuldbyrdet. Bruckner var forbløffet over, at en komponist så vovet kunne bryde med den formelle kompositionslæres regler og alligevel skabe vidunderlig musik, at han straks gik i Wagners fodspor. Kombinationen af de nye former og hans kendskab til traditionelle teknikker placerede ham som et led i kæden mellen den klassiske arv fra Haydn og Mozart, og de senromantiske komponister, som for eksempel Gustav Mahler.
VIGTIGE VÆRKER
1861 "Ave Maria" for kor
1864 Symfoni i d-mol, kaldet "Die Nullte"
1866 Symfoni nr. 1
1868 Messe nr. 3, for solister, kor og orkester
1872 Symfoni nr. 2
1873 Symfoni nr. 3
1874 Symfoni nr. 4, "Romantische"
1876 Symfoni nr. 5
1881 Symfoni nr. 6
1883 Symfoni nr. 7
1884 "Te Deum" for kor og orkester
1887 Symfoni nr. 8
1894 Symfoni nr. 9 (ufuldendt)
MEST BERØMTE VÆRK
Symfoni nr. 7
Hver enkelt af Bruckners symfonier, især fra nr. 3 og frem, har sine tilhængere. Men det er den syvende som er blevet mest populær, først og fremmest for dens dybt følsomme langsomme sats, skrevet for at ære Richard Wagners minde.
|