Samuel Barbers store passion for poesi og dramatik var en vigtig inspirationskilde for hans musik. Den romantiske, følelsesfulde stil og den lyriske stemning i hans orkesterværker, operaer og mange sange har mere tilfælles med det sene 1800-tals musik end hans egen tids idealer. Hans musikværk består for en stor del af behagelige melodier, som dog altid giver udtryk for komponistens dybe og oprigtige følelser.
VIGTIGE DATE
1910 Fødes den 9. marts i West Chester, Pennsylvania, USA
1916 Begynder at komponere og tage klavertimer
1924 Begynder studier på Curtis Institute of Music i Philadelphia
1935 Får Pulitzers rejsestipendium, og bliver ved besøg i Italien god ven med den store dirigent Arturo Toscanini
1943 Er i flyvevåbnet efter USAs indtræden i anden verdenskrig. Tilegner dette sin anden symfoni
1947 Vinder New Yorks musikkritikeres pris for sin cellokoncert
1958 Hans opera Vanessa vinder endnu en Pulitzerpris og bliver den første amerikanske opera som sættes op på festivalen i Salzburg
1981 Dør den 23. januar i New York
PLADS I HISTORIEN
Gennem hele 1900-tallet har den amerikanske musik været lige så rigt facetteret og farverig med det spændende ekko den har givet i George Gershwins, Leonard Bernsteins og andre komponisters musik. I Charles Ives' musik genlyder kraftfulde gamle koloniale hymner og orkestre på parade, mens Aaron Copland var den som førte det Vilde Vests sange og danse ind i koncertsalene. Samuel Barber holdt sin egen kurs gennem alle disse musikalske strømninger. Mange af hans meste kendte værker, som feks "Dover Beach" - som bygger på et digt af den britiske forfatter Matthew Arnold - inspireredes af værker fra den europæiske litteratur. Men Barber var meget amerikansk og blev snart en vigtig person i sit lands musikliv. Hans melodiøse stil, med dens rødder i den europæiske romantik, kunne man betegne som konservativ. Men den følelsesdybde som udtrykkes i en stor del af hans kompositioner har gjort at både komponisten og hans værker er meget højt værdsatte.
VIGTGIGE VÆRKER
1931 "Dover Beach" for solobaryton og strygekvartet; "The school for Scandal"
1936 Strygekvartet
1936 Symfoni nr. 1
1938 Adagio for strygere
1940 Violinkoncert
1945 Cellokoncert
1946 Balletten Medea
1947 "Knoxville: Summer of 1915"
1949 Klaversonate
1957 Operaen: Vanessa
1962 Klaverkoncert
1966 Operaen: Anthony and Cleopatra
1967 "Agnus Dei" for kor
MEST BERØMTE VÆRK
Adagio for strygere
Det berømte Adagio er et arrangement af en af satserne fra Barbers strygekvartet. Den gribende melodi anvendtes, meget effektfuldt, i filmene Elefantmanden og Platoon fra 1980'erne. Stykket er blevet meget populært, men er egentligt ikke typisk for Barber.
|