Samuel Barbers store passion for poesi og dramatik var en vigtig inspirationskilde for hans musik. Den romantiske, følelsesfulde stil og den lyriske stemning i hans orkesterværker, operaer og mange sange har mere tilfælles med det sene 1800-tals musik end hans egen tids idealer. Hans musikværk består for en stor del af behagelige melodier, som dog altid giver udtryk for komponistens dybe og oprigtige følelser.

 

 

       VIGTIGE DATE

 

1910        Fødes den 9. marts i West Chester, Pennsylvania, USA

 

1916        Begynder at komponere og tage klavertimer

 

1924        Begynder studier på Curtis Institute of Music i Philadelphia

 

1935        Får Pulitzers rejsestipendium, og bliver ved besøg i Italien god ven med den store dirigent Arturo Toscanini

 

1943        Er i flyvevåbnet efter USAs indtræden i anden verdenskrig. Tilegner dette sin anden symfoni

 

1947        Vinder New Yorks musikkritikeres pris for sin cellokoncert

 

1958        Hans opera Vanessa vinder endnu en Pulitzerpris og bliver den første amerikanske opera som sættes op på festivalen i Salzburg

 

1981        Dør den 23. januar i New York

 

 

       PLADS I HISTORIEN

 

Gennem hele 1900-tallet har den amerikanske musik været lige så rigt facetteret og farverig med det spændende ekko den har givet i George Gershwins, Leonard Bernsteins og andre komponisters musik. I Charles Ives' musik genlyder kraftfulde gamle koloniale hymner og orkestre på parade, mens Aaron Copland var den som førte det Vilde Vests sange og danse ind i koncertsalene. Samuel Barber holdt sin egen kurs gennem alle disse musikalske strømninger. Mange af hans meste kendte værker, som feks "Dover Beach" - som bygger på et digt af den britiske forfatter Matthew Arnold - inspireredes af værker fra den europæiske litteratur. Men Barber var meget amerikansk og blev snart en vigtig person i sit lands musikliv. Hans melodiøse stil, med dens rødder i den europæiske romantik, kunne man betegne som konservativ. Men den følelsesdybde som udtrykkes i en stor del af hans kompositioner har gjort at både komponisten og hans værker er meget højt værdsatte.

 

 

       VIGTGIGE VÆRKER

 

1931        "Dover Beach" for solobaryton og strygekvartet; "The school for Scandal"

 

1936        Strygekvartet

 

1936        Symfoni nr. 1

 

1938        Adagio for strygere 

 

1940        Violinkoncert

 

1945        Cellokoncert

 

1946        Balletten Medea

 

1947        "Knoxville: Summer of 1915"

 

1949        Klaversonate

 

1957        Operaen: Vanessa

 

1962        Klaverkoncert

 

1966        Operaen: Anthony and Cleopatra

 

1967        "Agnus Dei" for kor

 

 

       MEST BERØMTE VÆRK

 

Adagio for strygere

 

Det berømte Adagio er et arrangement af en af satserne fra Barbers strygekvartet. Den gribende melodi anvendtes, meget effektfuldt, i filmene Elefantmanden og Platoon fra 1980'erne. Stykket er blevet meget populært, men er egentligt ikke typisk for Barber.