Arnold Schönbergs navn forbindes ofte med den for mange sværtforståelige tolvtonemusik. Bredden i hans værker var imidlertid betydeligt større. Hans første værker fulgte i senromantikkens spor. Derefter gik han over til en nyskabende stil, med musikalske eksperimenter som efterhånden førte frem til tolvtoneteknikken. Hans kompositioner kan virke svære, men de åbner et helt nyt univers af klange.
VIGTIGE DATA
1874 Fødes den 13. september i Wien
1890 Bliver bankmand; studerer musik om aftenen
1901 Gifter sig med Mathilde, søster til kollegaen Alexander von Zemlinsky
1903 Hans nyskabende musikalske tanker tiltrækker komponister som Alban Berg og Anton Webern
1912 Sangcykelen "Pierrot Lunaire" skaber furore
1915 I Østrigs hær i første verdenskrig
1918 Danner en forening for musikalske privatforestillinger, et forum for avantgarde-komponister
1924 Gifter sig med Gertrud Kolisch efter Mathildes død
1925 Udnævnes til professor ved Berlins kunstakademi
1933 Tvinges som jøde til at forlade Nazityskland, og bosætter sig i USA
1951 Dør den 13. juli i Los Angeles
PLADS I HISTORIEN
Arnold Schönberg var en af sin tids mest indflydelserige musikpersonlilgheder. Han følte sig tidligt utilfreds med 1800-tallets senromantiske stil, med dens store, rige klange. I stedet begyndte han at skabe en ny slags musik, hvor han mere og mere forlod det traditionelle system med dur- og moltonalitet. Flere af hans vigtigste kompositioner hidrører fra denne opløsningsperiode, som er blevet kaldt hans frie, atonale periode. Omkring 1920 udviklede han tolvtoneteknikken, en kompositionsmetode hvor skalaens tolv toner ordnes i grupper eller serier, også kaldet dodekafoni. Schönbergs indflydelse på 1900-tallets musik har været enorm, bla er hans idéer udviklet indenfor den serielle musik. Nazisterne drev Schönberg bort fra Berlin. Han var nødsaget til at gå i exil på grund af sin musik og det faktum at han var jøde og slog sig ned i USA. Hans senere værker er i høj grad prægede af disse oplevelser.
VIGTIGE VÆRKER
1899 "Verklärte Nacht" for strygesekstet (senere arrangeret for strygeorkester)
1903 Det symfoniske digt "Pelleas und Melisande"
1909 "Erwartung" for sopran og orkester; "Fünf Orchesterstücke"
1911 "Gurrelieder" for solister, kor og orkester
1912 Melodramacykelen "Pierrot Lunaire"
1913 Musikalsk drama for orkester og kor "Die Glückliche Hand"
1916 Kammersymfoni nr. 2
1928 Strygekvartet nr. 4; Variationer for orkester
1932 Operaen: Moses und Aaron
1936 Violinkoncert; Strygekvartet nr. 5
1942 "Ode til Napoleon" for fortæller og kammerensemble; Klaverkoncert
MEST BERØMTE VÆRK
Pierrot Lunaire
I dette melodrama for stemme og kammerensemble udviklede Schönberg en revolutionerende teknik for talestemmen som han kaldte "Sprechgesang". Sangeren pendler mellem tale og sang for på denne måde at formidle de tonesatte digtes overnaturlige af og til mareridtsagtige karakter.
|