Schumanns værker er kendte for koblinger til litteraturen. Mange af hans kompositioner hentyder til figurer eller scener fra digte, romaner og skuespil; andre er næsten musikalske krydsord. Han ville gennem sin musik først og fremmest give udtryk for sorgen over det forgangne, længslen efter fred og stræben mod det højeste. Det nære forhold til det skrevne ord giver Schumanns værk en ekstra dimension, og glæden i musikken gør at hans musik hører til den mest elskede fra tiden.


       VIGTIGE DATA

 

1810     Fødes den 8. juni i Zwickau, Tyskland, søn af en boghandler og forfatter

 

1816     Begynder at tage klavertimer

 

1828     Studerer jura ved universitetet i Leipzig, går videre med musikstudierne

 

1832     Forlader juraen for musikken. Skader hånden pga forkerte spilleøvelser

 

1834     Grundlægger "Neue Zeitschrift für Musik"

 

1840     Gifter sig med pianisten Clara Wieck, trods bitter modstand fra hendes far

 

1844     Underviser i komposition ved universitetet i Leipzig, flytter siden til Dredsen hvor han møder Wagner

 

1850     Udnævnes til stadsmusikdirektør i Düsseldorf

 

1853     Forlader tjenesten som stadsmusikdirektør. Møder den unge Brahms

 

1854     Indlægges på sindssygehus

 

1856     Dør den 29. juli nær Bonn


       PLADS I HISTORIEN

 

Den romantiske musik var tæt forbundet med litteraturen. I denne henseende var Schumann prototypen for en romantisk komponist. Ikke nok med at han var interesseret i litteratur, han arbejdede også som journalist og udgav sit eget indflydelssesrige musiktidsskrift, "Neue Zeitschrift für Musik". Dette gav Schumann en unik position. Han hentede ofte inspiration til sine kompositioner fra den litterære verden, og gennem arbejdet som skribent og kritiker stod han i kontakt med hele den tomantiske musikverden. Som komponist koncentreede Schumann sig ofte om en type musik ad gangen. De tidlige klaverværker - som ofte spilledes af hustruen Clara - hører til det mest originale og banebrydende i hans produktion. Gennem sine sange var han en værdig arvtager til Schubert, og selvom hans symfonier holder sig tæt op ad den traditionelle wienerklassiske form, blev også disse snart milepæle i den romantiske musik.


       VIGTIGE VÆRKER

 

1830     "Abergg-variationer" for klaver

 

1835     "Karneval" for klaver

 

1837     "Davidsbündlertänze" (18 stykker for klaver); "Ètudes symphoniques" for klaver

 

1838     "Kinderszenen" (3 stykker for klaver); "Kreisleriana" (8 fantasier for klaver)

 

1840     Sangcyklerne "Liederkreis", "Frauenliebe und Leben" og "Dicherliebe"

 

1841     Symfoni nr. 1: "Forårssymfonien"

 

1842     Klaverkvintet i es-dur

 

1845     Symfoni nr. 2; klaverkoncert i a-mol

 

1849     Scenisk musik til Byrons versedrama "Manfred"

 

1850     Symfoni nr. 3: "Den rhinske"

 

1851     Symfoni nr. 4 (revideret)

 

1853     Scener fra Goethes "Faust", for kor og orkester

 

       MEST BERØMTE VÆRK

 

       Carnaval

 

Dette værk er en ægte "karneval" af litterære og musikalske billeder. Det består af 21 satser. Stykket hører til de fineste eksempler på klavermusik fra romantikken.