Schumanns værker er kendte for koblinger til litteraturen. Mange af hans kompositioner hentyder til figurer eller scener fra digte, romaner og skuespil; andre er næsten musikalske krydsord. Han ville gennem sin musik først og fremmest give udtryk for sorgen over det forgangne, længslen efter fred og stræben mod det højeste. Det nære forhold til det skrevne ord giver Schumanns værk en ekstra dimension, og glæden i musikken gør at hans musik hører til den mest elskede fra tiden.
VIGTIGE DATA
1810 Fødes den 8. juni i Zwickau, Tyskland, søn af en boghandler og forfatter
1816 Begynder at tage klavertimer
1828 Studerer jura ved universitetet i Leipzig, går videre med musikstudierne
1832 Forlader juraen for musikken. Skader hånden pga forkerte spilleøvelser
1834 Grundlægger "Neue Zeitschrift für Musik"
1840 Gifter sig med pianisten Clara Wieck, trods bitter modstand fra hendes far
1844 Underviser i komposition ved universitetet i Leipzig, flytter siden til Dredsen hvor han møder Wagner
1850 Udnævnes til stadsmusikdirektør i Düsseldorf
1853 Forlader tjenesten som stadsmusikdirektør. Møder den unge Brahms
1854 Indlægges på sindssygehus
1856 Dør den 29. juli nær Bonn
PLADS I HISTORIEN
Den romantiske musik var tæt forbundet med litteraturen. I denne henseende var Schumann prototypen for en romantisk komponist. Ikke nok med at han var interesseret i litteratur, han arbejdede også som journalist og udgav sit eget indflydelssesrige musiktidsskrift, "Neue Zeitschrift für Musik". Dette gav Schumann en unik position. Han hentede ofte inspiration til sine kompositioner fra den litterære verden, og gennem arbejdet som skribent og kritiker stod han i kontakt med hele den tomantiske musikverden. Som komponist koncentreede Schumann sig ofte om en type musik ad gangen. De tidlige klaverværker - som ofte spilledes af hustruen Clara - hører til det mest originale og banebrydende i hans produktion. Gennem sine sange var han en værdig arvtager til Schubert, og selvom hans symfonier holder sig tæt op ad den traditionelle wienerklassiske form, blev også disse snart milepæle i den romantiske musik.
VIGTIGE VÆRKER
1830 "Abergg-variationer" for klaver
1835 "Karneval" for klaver
1837 "Davidsbündlertänze" (18 stykker for klaver); "Ètudes symphoniques" for klaver
1838 "Kinderszenen" (3 stykker for klaver); "Kreisleriana" (8 fantasier for klaver)
1840 Sangcyklerne "Liederkreis", "Frauenliebe und Leben" og "Dicherliebe"
1841 Symfoni nr. 1: "Forårssymfonien"
1842 Klaverkvintet i es-dur
1845 Symfoni nr. 2; klaverkoncert i a-mol
1849 Scenisk musik til Byrons versedrama "Manfred"
1850 Symfoni nr. 3: "Den rhinske"
1851 Symfoni nr. 4 (revideret)
1853 Scener fra Goethes "Faust", for kor og orkester
MEST BERØMTE VÆRK
Carnaval
Dette værk er en ægte "karneval" af litterære og musikalske billeder. Det består af 21 satser. Stykket hører til de fineste eksempler på klavermusik fra romantikken.
|