Erik Satie var en sand excentriker; en særling, grundlægger af en ny mystisk orden (hvor han selv var ypperstepræst) og cabarétpianist. Hans højst ukonventionelle liv - med både komiske og tragiske indslag - genspejles i hans musik. Den er iblandt sært smuk og iblandt ligeså mærkelig som komponisten. Ofte er stykkerne forsynet med bizarre titler som "Trois morceaux en forme de poire" (Tre pæreformede stykker). Kedelig er hans musik aldrig.


       VIGTIGE DATA

 

1866     Fødes den 17. maj i Honfleur, Normandie, faderen fransk og moderen fra Skotland

 

1879     Flytter til Paris, indskriver sig ved konservatoriet

 

1888     Spiller klaver i en cabarét i Montmartre og komponerer "Trois gymnopédies"

 

1891     Går med i den okkulte, religiøse Rosencreutzorden, grundlægger senere en egen orden

 

1905     Studerer hos komponisten Vincent d'Indy på konservatoriet i Paris

 

1915     Komponerer musikken til balletten "Parade", bestilt af Diaghilew. Samarbejder med Pablo Picasso og Jean Cocteau

 

1917     Begynder at arbejde med kantaten "Socrate". Sammenfører de komponister der bliver kendte som "Les Six"

 

1925     Dør af skrumpelever, i Paris den 1. juli

 

       PLADS I HISTORIEN

 

Satie levede størstedelen af sit i Paris, i 1800-tallets sidste dage og dette århundredes første år, en tid da byen formelig sydede af ny musik, kunst og litteratur. Han var god ven med komponistkollegerne Debussy og Ravel, Honegger og Poulenc, og samarbejdede med den store impressario Sergej Diahilew, maleren Pablo Picasso og forfatteren og filminstruktøren Jean Cocteau. Ordet "surrealisme" - som snart skulle blive anvendt til at beskrive en helt ny bevægelse indenfor kunst og litteratur - kunne meget vel have været møntet på en af Saties balletter, "Parade", som indeholder diverse lydeffekter: en skrivemaskine, en sirene og pistolskud. Satie regnes ikke blandt de rigtig store komponister, men han befandt sig i centrum og var virksom i en fascinerende tid af kreativ forandring og fornyelse. Mange af hans radikale idéer, som feks indhold og stil, fik stor indflydelse i 1900-tallet.

 

       VIGTIGE VÆRKER

 

1888     "Trois gymnopédies" for klaver

 

1890     "Trois gnossiennes" for klaver

 

1893     "Danses gothiques" for klaver

 

1895     Messe for pauvres, latinsk messe med salmer for kor og orgel eller klaver

 

1903     "Trois morceaux en forme de poire"

 

1913     Trois embryons desséchés" ("Tre udtørrede fostre", der er egentlig seks)

 

1917     Balletten: Parade

 

1918     "Socrate" for stemmer og instrumenter

 

1920     "Trois petites piéces montées; Musique d'ameublement (Møbelmusik)


1924     Balletten: Mercure; Balletten: Relâche

 

       MEST BERØMTE VÆRK

 

       Trois gymnopédies

 

Disse tre stykker, er inspirerede af antikke græske danse. Højtidelige rytmer og melodier giver dem en tidløs, hypnotisk skønhed.