Erik Satie var en sand excentriker; en særling, grundlægger af en ny mystisk orden (hvor han selv var ypperstepræst) og cabarétpianist. Hans højst ukonventionelle liv - med både komiske og tragiske indslag - genspejles i hans musik. Den er iblandt sært smuk og iblandt ligeså mærkelig som komponisten. Ofte er stykkerne forsynet med bizarre titler som "Trois morceaux en forme de poire" (Tre pæreformede stykker). Kedelig er hans musik aldrig.
VIGTIGE DATA
1866 Fødes den 17. maj i Honfleur, Normandie, faderen fransk og moderen fra Skotland
1879 Flytter til Paris, indskriver sig ved konservatoriet
1888 Spiller klaver i en cabarét i Montmartre og komponerer "Trois gymnopédies"
1891 Går med i den okkulte, religiøse Rosencreutzorden, grundlægger senere en egen orden
1905 Studerer hos komponisten Vincent d'Indy på konservatoriet i Paris
1915 Komponerer musikken til balletten "Parade", bestilt af Diaghilew. Samarbejder med Pablo Picasso og Jean Cocteau
1917 Begynder at arbejde med kantaten "Socrate". Sammenfører de komponister der bliver kendte som "Les Six"
1925 Dør af skrumpelever, i Paris den 1. juli
PLADS I HISTORIEN
Satie levede størstedelen af sit i Paris, i 1800-tallets sidste dage og dette århundredes første år, en tid da byen formelig sydede af ny musik, kunst og litteratur. Han var god ven med komponistkollegerne Debussy og Ravel, Honegger og Poulenc, og samarbejdede med den store impressario Sergej Diahilew, maleren Pablo Picasso og forfatteren og filminstruktøren Jean Cocteau. Ordet "surrealisme" - som snart skulle blive anvendt til at beskrive en helt ny bevægelse indenfor kunst og litteratur - kunne meget vel have været møntet på en af Saties balletter, "Parade", som indeholder diverse lydeffekter: en skrivemaskine, en sirene og pistolskud. Satie regnes ikke blandt de rigtig store komponister, men han befandt sig i centrum og var virksom i en fascinerende tid af kreativ forandring og fornyelse. Mange af hans radikale idéer, som feks indhold og stil, fik stor indflydelse i 1900-tallet.
VIGTIGE VÆRKER
1888 "Trois gymnopédies" for klaver
1890 "Trois gnossiennes" for klaver
1893 "Danses gothiques" for klaver
1895 Messe for pauvres, latinsk messe med salmer for kor og orgel eller klaver
1903 "Trois morceaux en forme de poire"
1913 Trois embryons desséchés" ("Tre udtørrede fostre", der er egentlig seks)
1917 Balletten: Parade
1918 "Socrate" for stemmer og instrumenter
1920 "Trois petites piéces montées; Musique d'ameublement (Møbelmusik)
1924 Balletten: Mercure; Balletten: Relâche
MEST BERØMTE VÆRK
Trois gymnopédies
Disse tre stykker, er inspirerede af antikke græske danse. Højtidelige rytmer og melodier giver dem en tidløs, hypnotisk skønhed.
|