Første indtryk af Poulencs musik er at den synes letbenet - sprudlende som boblerne i et champagneglas. Men bag denne løssluppenhed finder man ofte en sørgmodig undertone, som en trist ansigt gemt bag en munter maske. Det er denne emotionelle ambivalens, mellem glæde og sorg, sammen med en kraftig anstrøg af fransk elegance og charme, som giver Poulencs musik dens specielle tillokning.
VIGTIGE DATA
1899 Fødes den 7. januar i Paris
1903 Får de første klavertimer af moderen kun 4 år gammel
1914 Studerer hos den spanske pianist Ricardo Viñes, god ven af Debussy og Ravel
1917 "Rapsodie négre" gør ham tidligt berømt
1920 Bliver medlem i den kendte komponistgruppe "Les Six" (med Darius Milhaud og Arthur Honegger)
1924 Balletten "Les Biches" gør Poulenc berømt
1935 Begynder et nært samarbejde med barytonen Pierre Bernac, som bliver en af de finesre fortolkere af Poulenc sange
1940 Frankrig kapitulerer til Tyskland; Poulenc bliver i Frankrig under besættelsen
1948 Poulenc og Bernac på den første udlandsturné
1963 Dør i Paris, den 30. januar
PLADS I HISTORIEN
Francis Poulenc skabte sig et navn som et af medlemmerne i den unge komponistgruppe "Les Six". Gruppen startedes lige efter første verdenskrig (1914-1918), og som mentor fungerede den avantgardistiske kunsteren forfatteren og filminstruktøren Jean Cocteau. Den musik som komponisterne i "Les Six" komponerede genspejler den almindelige tendens til eskapisme, som fulgte efter krigens rædsler. Musikken var munter, kvik og respektløs samt stærkt influeret af jazz og samtidig dansemusik. Poulenc gennemlevede også anden verdenskrig (1939-1945) og måtte da se sit land besat af tyske tropper i 4 år. Dette fik indflydelse på hans stil som blev mere indadvendt, uden at det derfor påvirkede musikkens grundlæggende humor og forfining. Poulencs sprudlende, elegante musik er typisk fransk, eller rettere sagt parisisk. Den udgør en perfekt modvægt mod den tidligere, mere romantiske impressionisme hos landsmændene Debussy og Ravel.
VIGTIGE DATA
1917 "Rapsodie nègre" for baryton og instrumentalensemble
1918 Trois mouvements perpétuels for klaver
1919 Sangcykelen "Le Bestiaire ou Cortège d'Orphée"
1924 Balletten: "Les Biches"
1932 Koncert i d-mol for 2 klaverer og orkester
1937 Sangcykelen "Tel Jour, telle nuit"; Messe i g-dur
1938 Koncert for orgel, strygere og pauker
1945 "L'histoire de Babar", for fortæller og klaver
1949 Klaverkoncert
1956 Operaen: Dialogues des carmélites; fløjtesonate
1959 Gloria i g-dur for sopran, kor og orkester
1962 Sonate à la Honegger for klarinet og klaver; obosonate
MEST BERØMTE VÆRK
Les Biches
Impressarioen Serge Diaghilew bestilte musikken til balletten "Les Biches". Den uropførtes 1924 af Diaghilews dansetrup Ballets Russes, og den blev Poulencs indtil da største succés. Musikken kan beskrives som en tiltalende blanding af oprømthed og lyrisk charme.
|